ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑ 1

portfolio-01-img-01

Με τον σχεδιασμό αυτής της κατοικίας, που καλύπτει μόλις 200m2 από το σύνολο των 2.000m2 ενός επιμήκους οικοπέδου, ο αρχιτέκτονας επιχειρεί τον συγκερασμό της καλλιτεχνικής δημιουργίας με την λειτουργικότητα. Είναι της άποψης ότι μόνο ενώνοντας τα αντίθετα μπορεί να υπάρξει αρμονία. Μια αρμονία που…ζει και αναπνέει.
Ο αρχιτέκτονας λέει:

Από την αρχή είχα τους τρεις βασικούς παράγοντες με το μέρος μου:

α) Ο ιδιοκτήτης προχώρησε στην αγορά του οικοπέδου αφού προηγουμένως έλαβε την έγκρισή μου.
β) Είχα την διαβεβαίωση, εκ μέρους του ιδιοκτήτη, ότι η μελέτη που θα παρουσίαζα θα τύχει της έγκρισής του χωρίς καμία επιφύλαξη.
γ) Εκ μέρους της πολεοδομίας δεν υπήρχε καμία δέσμευση ως προς τη μορφή της κατοικίας (παραδοσιακό κλπ)

Ήθελα να δημιουργήσω μια κατοικία που ο σκοπός της θα ήταν να προσφέρει στους ενοίκους το συναίσθημα της χαράς, της θαλπωρής, όπως και της πνευματικής και σωματικής ελευθερίας.

Με την αρχιτεκτονική υπάρχει διαλεκτική, μπορείς να την πλησιάσεις, να την νιώσεις, να την ακούσεις καθώς σου μιλάει…

Στην εξωτερική όψη υπάρχει μια συνεχής εναλλαγή εικόνων. Ο αρχιτέκτονας επιτυγχάνει μια αέναη ένταση. Οι στέγες καθώς ανεβοκατεβαίνουν είναι σαν να ανασαίνουν. Η εναλλαγή συντελείται καθώς βαδίζουμε. Την μαγεία των εξωτερικών όψεων πρέπει να την ζήσει κανείς κατά την διάρκεια της μέρας, από τη στιγμή που ανατέλλει ο ήλιος, το καταμεσήμερο αλλά και όταν ο ήλιος δύει. Και το βράδυ, όταν ανάβουν τα φώτα το ένα μετά το άλλο και η κατοικία αρχίζει να μεταμορφώνεται σε μια… λαμπρή γιορτή!

Συνεχίστε την εμπειρία, με τον περίπατο γύρω από την οικία. Πατήστε εδώ για λήψη του αρχείου PDF

Το οικοπεδο: ο χωρος και η ψυχη του

Κάθε οικόπεδο έχει την ιστορία του, έχει αναμνήσεις και την δική του κληρονομιά. Αξίζει τον απεριόριστο σεβασμό μας.
Πριν αρχίσω τη μελέτη το επισκέφθηκα πρωί, μεσημέρι αλλά και βράδυ. Ήθελα να ακούσω, να αισθανθώ, να νιώσω.
Η μορφή του οικοπέδου. Υπήρχε ανηφοριά. Υπήρχε κατηφοριά. Υπήρχε η θέα προς τα βουνά, προς την πόλη. Ο αέρας. Το φως. Ο ήλιος. Όλα αυτά ήθελα να τα κρατήσω ζωντανά.

Το περπάτημά μου, από τα χαμηλά στα ψηλά και από τα ψηλά στα χαμηλά. Αυτόν τον περίπατο έπρεπε να τον μεταφέρω στην κατοικία. Αυτό κι έγινε. Ο περίπατος υπάρχει. Οι ένοικοι τον ζουν κάθε μέρα.
Προς όλα τα σημεία του ορίζοντα υπάρχουν ανοίγματα. Τίποτα δεν το εμποδίζει, να βλέπει, ν” ακούει, ν” αναπνέει. Οι δίκλινες στέγες γιαυτό τον σκοπό έχουν γίνει.

Ο ΧΩΡΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΖΕΙ.

 

Ανατομια της κατοικιας (αρμονια και μετρο)

Ο αρχιτέκτονας αναπτύσσει την κατοικία αμφιθεατρικά.
Η μορφή αυτή του επιτρέπει να εργασθεί χωρίς περιορισμούς.
Επιθυμία του είναι να διαμορφώσει χώρους με συστατικά: ύλη και πνεύμα.

ΜΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΛΗΘΙΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΑ.
Υπάρχει ένας περιορισμός: η κατοικία δεν πρέπει να υπερβεί τα διακόσια τετραγωνικά μέτρα.

Ο αρχιτέκτονας έχει στα χέρια του μια άμορφη μάζα. Τη διαιρεί αρχικά σε τρία μέρη. Τοποθετεί στο κέντρο την είσοδο. Αριστερά τα υπνοδωμάτια και δεξιά το καθιστικό. Η νύχτα και η μέρα. Στις κατόψεις μπορούμε να διακρίνουμε την λογική που διέπει το σύνολο της μελέτης.

 

Επειδή η οικογένεια διατηρεί ευρύ κοινωνικό κύκλο κι επειδή ο αριθμός των τετραγωνικών μέτρων είναι περιορισμένος, αποφασίζει να παραχωρήσει περισσότερο χώρο στο καθιστικό και να περιορίσει το μέγεθος των υπνοδωματίων.

Ο αρχιτέκτονας προχωρώντας την μελέτη αποφασίζει να προσθέσει δίπλα στο τμήμα της εισόδου, στο μέσον, και το τμήμα του μαγειρείου με τον βοηθητικό χώρο. Στο τέλος διαμορφώνει τον σημαντικότερο, από όλους τους χώρους, το καθιστικό.

Αυτό είναι το πιο μεγάλο κομμάτι της άμορφης μάζας και θέλει να το μορφοποιήσει με ιδιαίτερη φροντίδα.
Εδώ σε αυτό το σκέλος της ημέρας, που είναι ο χώρος της οικογένειας και των φίλων της, ο αρχιτέκτονας δημιουργεί ιδανικές συνθήκες -με συναίσθημα- για κάθε μια από τις λειτουργίες που θέλει να στεγάσει: τραπεζαρίας, βιβλιοθήκης, γωνιάς καθιστικού, γωνιάς μουσικής και T.V. και γραφείου.

portfolio-01-img-10

Ο αρχιτέκτονας διαιρεί τον όροφο σε επτά τμήματα (λειτουργίες). Επιλέγουμε να αρχίσουμε την περιγραφή από το τμήμα των υπνοδωματίων, το οποίο έχει το σχήμα ενός ορθογώνιου παραλληλόγραμμου. Το σχήμα αυτό εκπέμπει ηρεμία. Στον χώρο αυτό δεν υπάρχουν προεξοχές. Οι ντουλάπες για τον λόγο αυτό έχουν εντοιχιστεί, ενώ η δύριχτη οροφή αποπνέει το συναίσθημα της στοργής και της προστασίας. Δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο αλλά είναι λειτουργικό. Διαθέτει τις απαραίτητες ιματιοθήκες και ένα αρκετά άνετο λουτρό. Μέσω των παραθύρων του, προς το νότο, μπορεί να συνομιλεί οπτικά με το καθιστικό και την τραπεζαρία, ενώ με τα δυο άλλα ανοίγματα προς τη δύση ελέγχει την είσοδο του οικοπέδου. Ο χώρος πλαισιώνεται με γωνιακό εξώστη, για πρακτικούς λόγους, και είναι το μοναδικό στην νοτιοδυτική πλευρά της κατοικίας. Ο αρχιτέκτονας είναι της άποψης ότι οι κάτοικοι μιας μονοκατοικίας είναι απαραίτητο να έχουν άμεση επαφή με την αυλή. Αυτός είναι και ο λόγος που απουσιάζει ο εξώστης από το καθιστικό.

portfolio-01-img-11
portfolio-01-img-12-v2

portfolio-01-img-13
Ο αρχιτέκτονας -σεβόμενος τη μορφολογία του εδάφους- τοποθετεί το τμήμα των υπνοδωματίων επτά σκαλοπάτια πιο ψηλά από το επίπεδο της εισόδου. Στη συνέχεια βάζει μεταξύ υπνοδωματίου και μαγειρείου το δεύτερο τμήμα, σχήματος επταγώνου. Ο χώρος αυτός, με την εκρηκτική μορφή, εξελίσσεται σε δυο επίπεδα: στη μικρή γωνιά, έξω από το υπνοδωμάτιο, με μεγάλα παράθυρα και προσανατολισμό βορειοανατολικό, με εξώστη και σκάλα που μας συνδέει με την πίσω αυλή, και με το χολ της εισόδου που βρίσκεται επτά σκαλιά πιο χαμηλά. Η μικρή γωνιά που μόλις αναφέραμε, η οποία συνδέεται με τον χώρο της κύριας εισόδου, είναι το πιο δροσερό μέρος του εσωτερικού της κατοικίας κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Είναι το καθημερινό, είναι το μέρος του πρωινού καφέ. Σε αυτόν τον γεμάτο ένταση χώρο, στον χώρο που συνδέει τρία επίπεδα, εδώ όπου ο οικοδεσπότης υποδέχεται τους φιλοξενούμενούς του, που είναι το σταυροδρόμι της κατοικίας, είναι το τμήμα εκείνο που με την πολυλειτουργικότητά του μας προϊδεάζει γι” αυτό που θα επακολουθήσει.

portfolio-13-monokatoikia-11

Πριν περάσουμε στο χώρο του καθιστικού, αποφασίζουμε να επισκεφτούμε το τρίτο τμήμα της κατοικίας. Εδώ βρίσκεται το μαγειρείο με τον βοηθητικό του χώρο. Έχει σχήμα όπως και το υπνοδωμάτιο -ορθογώνιο παραλληλόγραμμο- και προσανατολισμό βορειοανατολικό. Η οροφή είναι οριζόντια. Το μαγειρείο είναι εργονομικά σχεδιασμένο. Ο αρχιτέκτονας έχει σχεδιάσει ένα άψογα οργανωμένο εργαστήρι μαγειρικής. Η επιθυμία του ήταν οι ένοικοι να γευματίζουν στο χώρο της τραπεζαρίας. Ένα μεγάλο παράθυρο αφήνει το πρωί τις ακτίνες του ήλιου να πλημμυρίζουν το χώρο με φως. Σε άμεση επικοινωνία βρίσκεται ο βοηθητικός χώρος, ο οποίος μέσω μιας σκάλας συνδέεται με το λαχανόκηπο.

portfolio-01-img-14

Ο αρχιτέκτονας σχεδίασε το χώρο της τραπεζαρίας και την τοποθέτησε δίπλα στο μαγειρείο, το οποίο επικοινωνεί μέσω μιας συρόμενης πόρτας, και του χολ μέσω μιας πτυσσόμενης. Ο χώρος είναι στενόμακρος, με τρίπτυχες απολήξεις στα δυο άκρα και παράθυρο σε κάθε μια από αυτές.
Το τμήμα αυτό είναι το τέταρτο της κατοικίας και στεγάζεται σε δίκλινη οροφή της οποίας ο άξονας συνδέει την Ανατολή με τη Δύση.

portfolio-01-img-15

Βρισκόμαστε ήδη στον πολυγωνικό χώρο του καθιστικού. Εδώ σ” αυτόν το χώρο ο αρχιτέκτονας ενώνει τις τέσσερις και πιο σημαντικές λειτουργίες της κατοικίας. Κάθε μια από αυτές έχει σχεδιαστεί χωριστά από τις άλλες, Κάθε μια έχει τη δική της οροφή (στέγη), βρίσκεται σε διαφορετικό επίπεδο, έχει το δικό της σχήμα κάτοψης και άλλο σχήμα παραθύρων. Η ένταση που επικρατεί στον πολυαξονικό αυτόν χώρο είναι «θηριώδης».
Το παιχνίδι των φωτοσκιάσεων όλες τις ώρες της μέρας, όλες τις εποχές του έτους. Ώρες βραδυνές. Ώρες που το φως μεταμορφώνεται! Σε ύλη … σε ήχο…

Έχουμε ήδη περιγράψει το τμήμα της τραπεζαρίας. Από τον χώρο αυτό, κατεβαίνοντας τρία σκαλοπάτια, βρισκόμαστε στο τμήμα της βιβλιοθήκης και του τζακιού, το πέμπτο κατά σειρά, με οριζόντια οροφή. Από εδώ αρχίζει και η σκάλα για το υπερώο.Ο χώρος αυτός της βιβλιοθήκης έχει σχήμα επταγωνικό.

portfolio-01-img-16
Στο σημείο αυτό το φως έρχεται από στενόμακρα ανοίγματα του τοίχου που πλαισιώνει τη σκάλα.

portfolio-01-img-17
Ερχόμαστε στο έκτο τμήμα, το κυρίως καθιστικό. Πεντάγωνη κάτοψη. Η οροφή εδώ εκτοξεύεται στα ύψη. Από τα δυόμιση μέτρα, κοντά στα έξι. Μεγάλα παράθυρα, φεγγίτες. Τα πάντα μες το φως. Ο προσανατολισμός νοτιοδυτικός. Μετά την πίεση του χαμηλοτάβανου χώρου της βιβλιοθήκης, εδώ αισθανόμαστε μια ψυχική … λυτρωτική ανάταση.

portfolio-01-img-18

portfolio-01-img-19

Δίπλα στο καθιστικό, δυο σκαλοπάτια πιο ψηλά, έχει τοποθετήσει ο αρχιτέκτονας τον χώρο της μουσικής και της τηλεόρασης. Αυτό είναι το έβδομο τμήμα. Με εξάγωνη κάτοψη. Ο προσανατολισμός του χώρου είναι νοτιοανατολικός. Η αλλαγή εδώ είναι δραματική. Η οροφή, που βρίσκεται μόλις δυο μέτρα και είκοσι εκατοστά πάνω από το μαρμάρινο δάπεδο, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον ψηλοτάβανο χώρο του καθιστικού και δημιουργείται ένταση. Καταγράφονται παλμικές δονήσεις. Τα παράθυρα εδώ είναι χαμηλά διότι η λειτουργία του χώρου απαιτεί ημίφως.
Ο αρχιτέκτονας, όταν επισκέφθηκε πρώτη φορά το οικόπεδο, επισήμανε τα αξιοθέατα. Ένα από αυτά ήταν το βουνό στα ανατολικά. Αυτή είναι και η αιτία ύπαρξης του ημικυκλικού εξώστη στο χώρο της μουσικής. Από το σημείο αυτό μπορεί κανείς σήμερα και απολαμβάνει την μοναδική θέα προς το βουνό.
Οι χώροι της μουσικής, του καθιστικού και της βιβλιοθήκης έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να επικοινωνούν αντικρίζοντας ο ένας τον άλλον.

portfolio-01-img-20
portfolio-01-img-21

 

Από τον χώρο της βιβλιοθήκης, παίρνοντας τη σκάλα, ανεβαίνουμε στην «αετοφωλιά» -το υπερώο. Αυτός είναι ο προσωπικός χώρος του ιδιοκτήτη. Ο χώρος θυμίζει σοφίτα. Έχει δίκλινη οροφή. Σχηματίζει εσωτερικό εξώστη από όπου μπορεί κανείς να συνδεθεί οπτικά με όλο, σχεδόν, το καθιστικό και την τραπεζαρία, μέχρι και το χώρο εισόδου -εκτός του χώρου της μουσικής- ο οποίος βρίσκεται ακριβώς από κάτω. Το φως έρχεται από τα τρία σημεία του ορίζοντα. Υπάρχει τριγωνικό παράθυρο-πόρτα και εξώστης προς την ανατολή με θέα το βουνό και τριγωνικό παράθυρο προς το νότο.
Το έχουμε ήδη αναφέρει: Αυτό το τμήμα του ορίζοντα «γέννησε» την ιδέα του αρχιτέκτονα να δημιουργήσει το υπερώο. Από το οικόπεδο και από τον όροφο ήταν αδύνατο να δεις τη θέα προς αυτή την κατεύθυνση. Τώρα, από εδώ ψηλά, μπορείς. Υπάρχει κι ένα τρίτο παράθυρο στην οροφή -τριγωνικό- το οποίο κοιτάζει προς τη δύση. Έτσι ο χώρος δέχεται τις ακτίνες του ήλιου από Ανατολή, Νότο και Δύση.
Είναι όμορφα εδώ αλλά πρέπει να συνεχίσουμε.

Επτά σκαλοπάτια πιο κάτω από τον χώρο της εισόδου, έχουν τοποθετηθεί τα δυο υπνοδωμάτια και το λουτρό των παιδιών. Εδώ βρίσκεται και η κάβα.
Κατεβαίνοντας ακόμη επτά σκαλοπάτια από εκεί βρίσκεται κανείς στο χώρο του ισόγειου, με το λεβητοστάσιο και την αποθήκη εργαλείων κήπου. Τρία σκαλοπάτια πιο κάτω βρίσκεται ο χώρος πολλαπλών χρήσεων (ξενώνας) με λουτρό, σάουνα και μίνι κουζίνα. Έξω από τον χώρο πολλαπλών χρήσεων, κάτω από το καθιστικό και τον χώρο μουσικής, έχουν δημιουργηθεί δυο χώροι: η σκεπαστή αυλή και μια γωνιά της ψησταριάς, με μαρμάρινο εντοιχισμένο πάγκο. Οι δυο αυτοί χώροι οριοθετούνται με κολώνες που στηρίζουν τους χώρους του ορόφου.

Ο αρχιτέκτονας ομολογεί:

Πάντα σχεδιάζω περισσότερο για τα παιδιά. Οι γονείς έχουν διαμορφωμένο χαρακτήρα. Πιστεύω ότι η αρχιτεκτονική μπορεί να επηρεάσει το άτομο, όχι μόνο φυσικά αλλά και συναισθηματικά … το πατρικό σπίτι.

portfolio-01-rotating